ESKO

Roll som elevskyddsombud

Eleverna nedan är valda som elevskyddsombudsrepresentanter för sin klass. Som elevskyddsombud ska du representera eleverna i arbetsmiljöfrågor. Det gäller både den fysiska och den psykosociala miljön. Du behöver vara lyhörd för hur stämningen är på skolan och vad som brister i arbetsmiljön. Uppdraget börjar med att göra detta känt bland dem du representerar. Det är ju bland annat meningen att eleverna i din klass skall kunna gå till dig med problem som de behöver få diskuterade med skolledningen. Din uppgift är att föra fram elevernas åsikter och krav på arbetsmiljön. Samtliga representanter på skolan (reserver går in när ordinarie representant är frånvarande) träffas minst fyra gånger per läsår under en arbetsmiljökommitté. Vid dessa tillfällen framförs de åsikter din klass vill framföra med syfte att förbättra arbetsmiljön på skolan.